Fransk art-nouveau keramik
mellem 1870 og 1915


A - F G - L M - R S - Å

Arnaud, León, 1816 - 1902
(også León Arnaux) arbejdede som keramiker i det gamle pottemager distrikt St. Amand-les-Eaux (Nord), som siden det 18. århundrede var berømt for sin fajance. Fra 1848 til 1895 arbejdede han for Minton, Staffordshire, hvor talrige nye glasurer blev udviklet.

Vase med to hanke i form af blade, mørkeblå flydeglasur over brun-gul underglasur.
St. Amand-les-Eaux ca. 1895
H.: 35 cm. D.: 25 x 15 cm.
Sign.: L. Arnaud, (indridset)
Købt: Lunéville, juni 1996
 
Bigot,
Alexandre
, Mer (Loire-et-Cher) 5.11.1862 - Paris 11.4.1927
Studerede kemi, blev grebet af begejstring for det østasiatiske stentøj på verdensudstillingen i Paris 1889, hvorefter han som autodidakt fik bygget en stentøjsovn i sin fødeby Mer. Allerede i 1894 blev de første resultater udstillet på salonen SNBA. Værkstedet voksede hurtigt og kendte billedhuggere som A. Charpentier, Halou, Roche og Vallgren blev knyttet til værkstedet. Snart opstod talrige dyreskulpturer og friser bl. a. til Porte Monumentale på verdensudstillingen 1900 efter udkast af billedhuggeren Paul Jouve. Betegnelsen "Grés de Bigot" blev et begreb. Deltog i alle væsentlige kunstudstillinger bl. a. i 1897 i Budapest med Dalpayrat, i 1906 i Basel med Delaherche, Degas, Monet, Renoir og havde tidlig snæver kontakt med S. Bings firma "L´Art Nouveau" i Paris.

Blækhus med tinlåg og tinornamentik i form af jugendstils slyngninger nedover
overdelen af blækhuset. Blækhuset glaseret med brun-grønlig flydeglasur.
Frankrig før 1900
H. 9,5 cm. D.: 16 cm.
Sign. med et tårn i blindtryk samt: Grés de Bigot, indridset: D/47
Købt: J. Dalgaard, Kbh., dec. 1995

Carriès,
Jean
, Lyon 15.2.1855 - Paris 1.7.1894
Jean Carriès tilbragte sin barndom i et vajsenhus i Lyon. Fra 1868 er han ansat hos billedhuggeren Vermare, Lyon samtid tager han undervisning på École des Beaux- Arts.Som 17. årig gør han sig selvstændig. I 1874 tager han undervisning på kunstakademiet i Paris hos Augustin Dumont. Efter flere mindre udstillinger lykkes det ham i 1888 at opnår stor succes i Paris i Mme Ménard-Dorins galleri. Samme år begynder Carriès at eksperimentere med mat glaseret stentøj. Flytter til den for sin pottemageri kendte egn Saint Amand-en-Puisaye, senere flytter han til slottet Mont-Riveau. I 1889 opnår Jean Carriès internationalt gennembrud på Verdensudstillingen i Paris. Jean Carriès blev betragtet som en af de førende keramiker i Europa, og han
blev den centrale leder for en lidt yngre gruppe franske keramiker med så væsentlige navne som Eugéne Lion, Jeanneney, Grittel, Nils de Barck og Abbé Pacton. Mange danskere, som i de år søgte til Paris stiftede bekendtskab med hans værker, blandt dem J. F. Willumsen og Niels Hansen Jacobsen, som selv erhvervede keramiske værker af ham. To af disse befinder sig i dag på Kunst- industrimuseet, København.

Vase med bred udaddrejede halskrave med flydeglasur i gulbrune til mørkebrune
farver. Indvendig flydeglasur i mælkehvide farver. Saint Amand-en-Puisaye, ca. 1889
H.: 11,5 cm. D.: 16 cm.
Sign.: Jean Carriès 13 (indridset)
Købt.: Alain Cical, Marché des Rosiers, Saint-Quen, 1997

Chaplet,
Ernest
, Paris 8.7.1835 - Choisy-le Roi 20.6.1909
Allerede som 12 årig begyndte han sin uddannelse som porcelains maler hos Lessore i Paris, som 18 årig som dekoratør hos Sèvres og fra 1857 til 1874 ved Fajancefirmaet Laurin i Bourg-la-Reine, hvor man fra 1871 dyrkede og udviklede det kendte Barbotine-maleri på fajance. På opfordring af Bracquemond og Charles Haviland opretter Chaplet eget værksted i Auteuil i 1875 med fajance med barbotine maleri, dog uden større succes. 1881 opholder Chaplet sig i Normandiet, hvor den bondelige stentøjstradition gør den største indtryk på ham, ja, så meget at han for Haviland opretter et værksted for kunstneriske stentøj i Vaugirard. Kort efter overtager Chaplet selv værkstedet i Rue Blomet, Paris og udvikler de første " sang-de-boeuf " glasurer. I 1887 sælger han værkstedet med alle glasur-recepterne til August Delaherche. I perioden 1885-1887 arbejdede Paul Gauguin i Rue Blomet med sin egen keramik under vejledning af Chaplet, som han slutter varmt venskab med, senere kommer venskabet også til at gælde Delaherche, da denne overtog værkstedet. En del af Gauguins keramiske værker bærer signering fra Chaplets værksted. Chaplet blev allerede af samtiden betragtet som den store keramiskemester og modtog talrige æresbevisninger og priser.

Uglaseret vase, kugleformet med høj hævet smal hals. Fra den nederste del af halsen til midtpå vasen, to brede lerbånd med forgylding, "løst og bugtende"
lagt på vasen. Vasen dekoreret med spredte blomsterbuketter og blade i almue
stil med grønne og lyserøde farver. Bladene kantet af forgyldning.
Rue Blomet, Paris, 1883-1885
20,5 x l4 x 14 cm.
Sign.: H & C indskrevet i rosenkrans med kors, (rosenkrans = chapelet, fr.), (blindstempel) , 201, R B (RB = Rue Blomet, Paris), samt 222 (indridset)
Købt.: J. Dalgaard, Kbh.1997

Skål i uglasseret brændt lertøj med kvadratisk åbning. På øverste rand bemaling med hvide prikker, herunder gul bemaling med blomster og jugendstilsornamen- tik.
Rue Blomet, Paris, 1885
H.: 7 cm. , D.: 10 x 10 cm.
Sign.: H & C indskrevet i rosenkrans med kors, (rosenkrans = chapelet, fr.)
(blindstempel), 1.34 (= form), C 2 , BI (indridset)
Købt: Limoges, juni 1996

Stor gulvvase i uglasseret brændt lertøj, modelleret i relief med blomster og
bladværk delvis begittet med sort, grønt, rødt og gråhvidt. På siden for neden
indridset signeret: Ed. Dammouse Je. (for dekoreringen ), (Je = jeune). Vaser
signerede med Je. efter Edouard Dammouses navn regnes for uhyre sjældne.
I Bunden med blindstempel: H & C indskrevet i rosenkrans med kors, (rosenkrans = chapelet, fr.).Det indskrevet H & C er forsøgt raderet ud med lak. Hvilket kan
datere vasen til nøjagtigt året 1886, hvor samarbejdet med Haviland & Cie ophørte. Iøvrigt samme år hvor Gauguin brændte sin keramik i værkstedet i Rue Blomet. Herudover indridset: 2 2 34 samt påmalet: HB ( = Keramikfabriken Hippolyte Boulenger i Choisy-le-Roi), hvor Chaplet i perioden efter november 1885, hvor samarbejdet med Havilands ophører og indtil oktober 1887 hvor salget af Rue Blomet sker til A. Delaherche, udfører nogle af sine værker
H.: 22 cm. D.: 31 cm.
Prov.: Direktør for Den kgl. Porcelainsfabrik Christian Christensen (1886-1964).
Dennes auktion Bruun Rasmussen nr. 630 kat. nr. 808, 1997. Her opført som værk af Dammouse fra ca.1910. Købt på ovennævnte auktion.
Lignende vaser i: Musée d' Orsay, Paris, Musée des Arts Décoratifs, Paris,
Galerie du Luxembourg, Paris samt i samlingerne Philippe Michelier, Paris og
Hans-Jürgen Heuser, Hamburg.

Claudet
, Max
, Fécamp (Seine-Inférieure) 18.8.1840 - Salins, 28.5.1893
Portræt og genrebilledhugger samt keramiker.Uddannet på l´Ecole des Beaux- Arts, Dijon hos Darbois (1858-1859) tog til Paris hvor han blev elev af
Jouffroy. Efter rejser til Spanien, Italien og Algeriet bosatte han sig i Salins.
Udstillede på "Salonen" fra 1864 til 1893. Udfører bl.a. skulpturerne Kain og Vigniron til pladser i Salins. Repræsenteret på talrige franske provinsmuseer

Keramisk bemalet fad med Orfeus siddende ved klippekyst med lyre. Omkring fadets kant teksterne: Orphee - Hesiode - Homere - Anacréon.
Frankrig, 1892
D.: 64 cm.
Sign. på forsiden: Max Claudet 1892 (indridset)
Købt: København, 1989

Cordonnier, Alphonse-Amédée
, La Madeleine-lez-Lille 1848 -1930
Billedhugger med atelier i Passy. Modtog i 1877 den store Romerpris. Talrige skuplturer med historiske, mytologiske eller allegoriske motiver, bl.a. "Réveil" (1875), "Jeanne d´Arc sur le bûcher" (1881), "Marche funèbre" (1905). I hans senere værker kan der drages paralleller til Meunier.



"Condottière", stentøj med beigefarvet glasur.
Paris 1900
H.: 32 cm.
Sign.: Cordonnier IXX7 samt trekantet mærke for Sèvres heri S 1900 (årstal), (indridset)
Litt.: Bibl. Manufacturre Nationale de Sèvres, catalogue général "La sculpture" ref. 1150
Købt: Hôtel Drouot, Paris 1998

Cytère, Jean-Baptiste Alphonse, Tauves 12.8.1861 - Rambervillers 11.6.1941
Société anonume des produits céramiques de Rambervillers. Grundlagt i 1738 til fremstilling af daglige varer i fajance og stentøj. Indtil 1903 primær fremstilling af bygge- og sanitetskeramik, hvor billedhuggeren Alphonse Cytère, overtager firmaet og sideløbende begynder at fremstille kunstner-
keramik med modeller tegnet af "École de Nancy" s kunstnere. Berømt bliver lustreglasurerne "grès à reflets metalliques", "gres flammés", "grès métallisés à haute température", glasurer med stærke changerende flydeglasurer med metalliske farver. Særlig kendt er de mange keramiskedyreskulpturer efter udkast af dyrebilledhuggeren Virion.

Kande med hank og spids høj hæletud, med grønlige til svag lyseblå lustre-flydeglasur med metalisk farvetoner.
Rambervillers ca. 1910
H.: 21 cm.
Sign. omkring ring i blindstempel med ulæselig tekst samt: Rambervillers
Købt: Frankrig, juni 1996

To bogstøtter i form af siddende bjørne, med grønlige og gullige lustreflyde glasur med metaliske farve. Sikkert tegnet af Virion.
Rambervillers ca. 1905
H.: 18 cm.
Sign. omkring ring i blindstempel med ulæselig tekst samt: RAMBERVILLERS A Unic France
Købt: Københavns loppetorv, 1995

Bæger i cylinderform med blålig lustreflydeglasur.
Rambervillers ca. 1910
H.: 5,5, cm.
Sign. i oval ring: Unic France samt ring i blindstempel hvor om svagt læses: Gres de......
Købt: Lunéville, juni 1996

Kande med høj hank i amforaform med blålig metalisk flydeglasur i lustre.
Rambervillers ca. 1910
H.: 17 cm.
Sign. med utydelig tekst samt: RAMBERVILLERS (blindstempel)
Købt: Lunéville, juni 1996

Stor rund vase i græskarform med meget lille åbning (2,5 cm.) i halsen med smal
ophøjet krave. Mørkegrønlig til mørkeblålig næsten sort metalisk glasur.
Rambervillers, ca. 1905
H.: 13,5 cm. D.: 26 cm.
Sign. med utydeligt blindstempel: RAMBERVILLERS, Unic France
Købt: Hjembragt fra Frankrig af J. Damgaard, sept. 1996

Dalpayrat, Pierre Adrien
, Limoges 14.4.1844 - Limoges 10.8.1910
Opretter i 1889 i Bourg-la-Reine et stentøjsværksted sammen med billehuggeren
Alphonse Voisin-Delacroix. Først i 1892 dukker de af samlere og kunstkritiker så højt
skattede "Flammés" på stentøjet op og som fremover til stadighed forbindes med
Dalpayrats navn. Deltager bl. a. på verdensudstillingen i 1893
Chicago, hvor han tilkendes guldmedaljen. Efter Voisin-Delacroixs død i 1893
samarbejder Dalpayrat bl. a. med billedhuggerne Constantine Meunier, Maurice-
Dufrème og Bernhard Hoetger og fra 1895 med Agnes de Frumerie-Kjellberg.

Cylindrisk vase, blodrød (Flammé), blå pletter mod kobberroxyd glasur.
Bour-la-Reine ca. 1905
H.: 25 cm. D.: 9 cm.
Sign. indridset underskrift: Dalpayrat, 132 (= form i værkliste).
Købt: Alain Cical, Marché des Rosiers, Saint-Quen, dec.1995

Lysestage med hank og underskål, blodrød glasur med marmoreringer
i turkis og gule farver.
Bourg-la-Reine ca.1905
H.: 16,5 cm. D.: 12 x 17 cm.
Sign. i hånden med rødt: Dalpayrat
Købt: Clignancourt, Paris, dec.1995

Deck,
Théodore
, Guebwiller 2.1.1823 - Sèvres 15.5.1891
Siden 1847 keramiske forsøg i Paris, fra 1851 eget værksted, fra 1856 samarbejde med billedende kunstnere, som bemaler Th. Decks keramik bl. a. Joseph Cherét, Ernest Carrière, R. Collin, P. Helleu og Albert Anker. Fra 1858 forsøg med at eftergøre persisk historisk fajance. Kæmpe succes på verdenudstillingen i Paris,1878 med keramik efter kinesiske forbilder med " émail cloissonné" som inspiration. Fem år senere viser han, som den første i Frankrig og samtidig med Hermann Seger i Berlin keramiske værker med "kopper-Flambés". I 1887 udnævnes Th. Deck til direktør for Manufacture Nationale i Sèvres. Th. Deck må betragtes som forgangsmand og fader til den moderne franske keramik, og har som bl. a. van Gogh og Paul Gauguin hentet inspiration i japansk kunst. I 1887 udsendte han bogen "LA Fayence", som bl. a. J. F. Willumsen erhvervede, da han kom til Paris. En righoldig samling af Th. Decks værker kan ses på Musée du Florival, Guebwiller.

Høj slank vase med gyldenbrun glasur herpå fugle, sommerfugle, grene og blomster i rødgylden farver i ophøjet relief, indvendig turkisfarvet glasur.
Paris ca. 1878
H.: 26 cm.
Sign. med prægning i firkant: TH. DECK
Købt: Clignancourt, Paris 1995

Tolvkantet vase med høj hals, violet glasur herover fugle, sommerfugle, grene og
blomster i sorte, rødbrune farver i ophøjet relief, indvendig klar lyseblå glasur.
Paris ca. 1870-1880
Sign. i bunden med prægning af Th. Decks portræt i relief samt TH: DECK, ST
Købt: J. C. Jantzer, Nancy 1994
Delaherche, Auguste, Beauvais 27.12.1857 - Paris 27.6.1940
Afslutter i 1882 uddannelse på École des Arts décoratifs, Paris og begynder som drejer hos Ludovic Pilleux´s L´Italienne ved Goincourt, gør sig snart selvstændig. I slutning af året 1886 overtager han Ernest Chaplets værksted i Rue Blomet no.153, Paris. Hvor han i starten arbejder sammen med Paul Gauguin og Ernest Chaplet, af hvilken han også køber alle hans opskrifter på glasur, med een undtagelse nemlig "Kopper-Flambés", hvorfor han også må forlade værkstedet, hver gang Chaplet arbejder med denne glasur. Deltager med stor succes på talrige internationale udstillinger, hvor han sælger til de betydligste samlere og museer i verden.

Høj vase med fire højtsiddende små hanke, mørkeblå/mørkerød støv-glasur.
Hankene med lysebrun glasur, fra den ene hank en dråbe (tåre) i hjerteform med
rød kant (måske dekorativ godkendt fejlbrænding).
Rue Blomet, Paris, 1890
H.: 39 cm.
Sign. med rundstempel i blindtryk heri : Auguste Delaherche, 2494 (= værknummer=1890 )
Købt: M. Zysset, Marché Vernaison, Saint-Quen, dec. 1995

Ægformet vase med høj skulder og smal udaddrejede hals. Lysegrøn underglasur
herover grøn, rødbrun flydeglasur.
La Chapelle-aux-Pots, ca. 1898
H.: 23,5 cm.
Sign. med firmastempel i blindtryk: Auguste Delaherche samt værknummer: 6129-20
Købt: Helga Schaefer, Starnberg, 1997
Litt.: Samme model tilhører Musée Ariana, Genève med værknummer 6137 og er
afb. i deres katalog: Céramique art nouveau France 1900, 1980

Vase i balusterform med smal åbning. Lysegrøn underglasur herover brun, rosa flydeglasur.
La Chapelle-aux-Pots, ca. 1898
H.: 16 cm.
Sign. med firmastempel i blindtryk: Auguste Delaherche samt værknummer: 7411
Købt: Helga Schaefer, Starnberg, 1997

Kalabastformet vase med smal åbning. Lysegrøn underglasur herover lysebrun,
brun, rosa og lysegrøn flydeglasur.
La Chapelle-aux-Pots, ca. 1898
H.: 16 cm.
Sign. med firmastempel i blindtryk: Auguste Delaherche samt værknummer: 7452
Købt: Helga Schaefer, Starnberg, 1997

Skål på smal fod med høje udaddrejede sider. Mørk næsten sort-brun under- glasur herover spættet flydeglasur i mørkebrune, sorte farver med enkelte lyseblå, blå penselstrøg.
H.: 8,5 cm.
Sign. med indridset underskrift: Aug. Delaherce, samt stregkode.
Købt: Helga Schaefer, Starnberg, 1997

Vase med rød/brun/gul/ spættet støv-glasur, indvendig klar lyseblå glasur.
Armentières ca. 1904
H.: 18,5 cm.
Sign. med indridset underskrift: Aug. Delaherche, samt stregkode (= 9/446).
Købt: Arne Bruun Rasmussens Aukt. ca. 1965 (samlingens første stykke franske
keramik).

Vase med påsat brændt fod, brun/lysebrun spættet støv-glasur, fodens overside
med grøn/gullig glasur.
Armentières ca. 1904
Sign. med indridset underskrift: Delaherche, samt stregkode
H.: 16 cm.
Købt: Elly Bentzen ("Johns enke"), Hvidovre, april 1995

Vase i baluster form med smal åbning. Grå og lidt brunlig flydeglasur
Armentiéres ca. 1904
Sign. med indridset underskrift: Delaherche, samt stregkode.
H.: 16,5 cm.
Købt: Helga Schaefer, Starnberg, 1997

Denbac
, (Denert et Balichon, Manufacture de grès artistique, Vierzon)
I 1909 dannes firmaet "Manufacture de grès flammés et à reflets métalliques" i Vierzon af keramikeren René Denert (1872-1937) sammen med købmanden René-Louis Balichon (1885 -1949) med firmanavnet Denbac. Denert havde sin keramiske viden fra L´Hospied i Golfe-Juan, senere arbejdede han på Porcelainsfabriken Albert Bouvier i Vierzon og fra 1906 fremstillede han under eget navn værker med lusterglasur.

Jardiniére med to højt hævede hanke, under hankene plastik udformede valmue-
kapsler, let hvid-brunlig flydeglasur over lysebrun glasur.
Frankrig ca. 1900
15 x 27 x14 cm.
Sign.: Denbac 88 (indridset)
Købt: Helga Schaefer, Starnberg, 1997

Vase med to højt hævede hanke, under hankene plastiske udformede valmue-
kapsler, let hvid-brunlig flydeglasur over lysebrun glasur.
Frankrig ca. 1900
H.: 29 cm.
Sign.: Denbac 88 (indridset)
Købt: Helga Schaefer, Stanrberg, 1997

Vase med to højthævede, smalle hanke. Lysebrun, gullig flydeglasur mod
chokoladebrun bund.
Vierzon ca. 1900
21 x 12 x 14 cm.
Sign. : Denbac 58 (indridset)
Købt: J. Dalgaard Antik, Kbh. 1997

Kande med hank og hældetud i sort/brun flydeglasur. Model 124 efter udkast
af René Denert før 1911
Vierzon ca. 1911
H.: 20,5 cm.
Sign.: Denbac (sort stempel), 124 3.0 (indridset)
Købt: Paris 1995
Litt.: Samme model tilhører Sammlung Dr. Karl und Gertrud Funke-Kaiser og er afb. i katalog: Schenkung Funke Kaiser. Von Historismus bis zur Gegen- wart. Museum für Angewandte Kunst, Köln, 1991, katalog nummer 215.

Høj vase med lysebrun glasur herover brun og mørkeblå flydeglasur.
Vierzon ca. 1910
H.: 40 cm.
Sign. med indridset håndskrift: Denbac 120
Købt: Gérard Mattioli, Guebwiller, juni 1996

Vase med lysebrun glasur herover blå-grålig flydeglasur.
Vierzon ca. 1910-15
H.: 19,5 cm.
Sign. med blindstempel: Denbach 26 (?)
Købt.: Frederiksberg loppemarked, maj 1999

Engelhart, Valdemar, 1860-1915
Høj vase med lille hals med dybblå og lyseblå flydeglasur
ca. 1894
H.:  26 cm.
Sign.:  VE B 576  X 21 samt stempel for d. kgl. Porcelainsfabrik samt tre bølgelinier
Form:  Arnold Krogh

Vase med høj slank hals med dybblå og lyseblå glasur med talrige krystalis- sprængninger.           
Om halsen sølvmontering i form af grene, her i fire turkisfarvede  halvædelstene. Sølvet
stemplet : Eneret  P. Ø. 830 (for P. Ørsnes Enke & Søn,  Aalborg 1893-1937)
ca. 1895
H.: 21 cm.
Sign.: VE K 750  samt tre blå bøgelinier(uden kgl.P. s stempel)
Form: Arnold Krogh

Fives-Lille
De Bruyn & Fils, Gustave, Faiencies Artistiques de Fives, Lille. Det er ret beskedent hvad man kender til ovennævnte firma, men det vides dog at firmaet havde et udsalg i Paris med luksusgaveartikler og keramik.

Ottekantet vase med snæver åbning, sølvglasur herover røde mønstre i arabeske
former.
Lille ca. 1900
H.: 14,5 cm.
Sign. med blindtryk: Symbol for et anker samt: Made in France 5089
Købt: Clignancourt, Paris 1994
Fournier-Desmars
, St. Amand-les-Eaux
Høj kande med lille åbning, elegant slank hank som slutter vandret på kandeåbningen. Glasur i rødbrune og blålige farver.
St. Amand-les-Eaux, ca. 1900
H.: 21 cm.
Signeret med blåt rundstempel her om: Fournier-Desmars
Købt: La Bella Epoque, München, 1997

samme model som ovenfor. Glasur i dueblå til brunlige farver.
St. Amand-les-Eaux, ca. 1900
H.: 18 cm.
Signeret med blåt rundstempel her om: Fournier-Desmars samt i midten indridset: K
Købt: La Bella Epoque, München, 1997